دود ناشی از وسیله نقلیه نشانه بدی است. این می تواند یک مشکل ساده باشد، اما به احتمال زیاد مشکلی جدی در ماشین شما وجود دارد.
دیدن یک دود کوچک سفید که از لوله اگزوزتان بیرون میآید، پس از استارت زدن خودرو در طول شب، طبیعی است – این فقط بخار آب است. همچنین ممکن است در یک روز بارانی با سوختن آب رادیاتور یا اگزوز بخار از زیر کاپوت بالا بیاید. اما اگر در حال رانندگی هستید و متوجه خروج دود از موتور یا لوله اگزوز شدید، وحشت نکنید – هنوز. دانستن معنای رنگ (یا بوی) دود ممکن است به شما در شناسایی علت و تعیین اینکه آیا فوراً توقف کنید یا به رانندگی به تعمیرگاه ادامه دهید کمک کند.
چه چیزی یک ماشین را دود می کند؟
شایع ترین علت دود زیر کاپوت، مقدار کمی روغن موتور یا مایعات دیگر است که به طور تصادفی ریخته شده یا از یک واشر یا آب بندی خراب روی موتور داغ یا سیستم اگزوز نشت می کند. این مایعات دیگر ممکن است شامل خنک کننده موتور، فرمان برقی، ترمز و مایع انتقال، حتی حلال شیشه شوی باشد. این دود معمولاً بی ضرر است، اما باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
با این حال، ابری از دود که از لوله اگزوز یا زیر کاپوت آروغ میزند، معمولاً به معنای نقص جدی مکانیکی یا الکتریکی است.
رنگها (و بوهای مختلف) دود به چه معناست؟
دود سفید از لوله اگزوز نشان می دهد که مایع خنک کننده ناشی از واشر خراب یا یکی دیگر از قطعات داخلی خراب موتور در محفظه احتراق می سوزد.
یک شلنگ دمیده شده رادیاتور که مایع خنک کننده را روی یک موتور داغ می پاشد، دود سفید رنگی شبیه بخار تولید می کند. مایع خنک کننده سیگاری بوی تند و شیرینی دارد و اگر بین انگشتان شما مالیده شود احساس چربی می کند.
دود آبی یا خاکستری و بوی تند و تلخ از لوله اگزوز نشانگر روغن سوزی موتور است. دلایل احتمالی نشت آببند سوپاپ، فرسوده شدن یا گیرکردن رینگهای پیستون، وصل شدن دریچه PCV، پر شدن بیش از حد میل لنگ، عدم تعویض منظم روغن یا استفاده از نوع نامناسب روغن است. مصرف روغن بدون نشتی خارجی یا دود آبی نشان می دهد که روغن به آرامی در موتور می سوزد. سعی کنید روغن موتور با مسافت پیموده شده یا غلیظ تر را تغییر دهید.
مایع گیربکس مکیده شده به منیفولد ورودی از یک مدولاتور خلاء گیربکس معیوب، دود غلیظی مایل به خاکستری از لوله اگزوز تولید می کند.
دود سیاه معمولاً به این معنی است که وسیله نقلیه در حال سوختن سوخت خام است. نشتی انژکتور سوخت، رگولاتور فشار سوخت معیوب، خرابی سنسور موتور یا جزء احتراق منجر به احتراق ناقص می شود که به سوخت خام نسوخته اجازه می دهد تا به سیستم اگزوز راه پیدا کند و از لوله اگزوز خارج شود. دود سیاه ناشی از یکی از این شرایط بوی بنزین می دهد. تا زمانی که مشکل تعمیر نشود، وسیله نقلیه شما ضعیف کار می کند و مسافت پیموده شده بنزین ضعیفی خواهد داشت و حتی ممکن است به سنسور O2 و مبدل کاتالیزوری آسیب برساند.
دود سیاه ناشی از خرابی الکتریکی، یا سوختن سیمهای ناشی از اتصال کوتاه، میتواند باعث سوسو زدن چراغها یا تداخل با سایر وسایل الکتریکی شود. بوی سوختن پلاستیک می دهد. با چند صد فوت سیم و وسایل الکتریکی که در هر گوشه یک وسیله نقلیه مدرن قرار گرفته اند، دود ناشی از خرابی الکتریکی می تواند از زیر کاپوت یا محفظه سرنشین بیرون بیاید.
- ۰۰/۱۱/۱۸